b0leh ikut ker cara ni yerk??



zaman sekarang ni mcam2 jenis ubat kita dengar..semuanya nak t0long kita KURUSKAN BADAN..tapi, kita sebenarnya tak pernah jarang fikir apa yang kita makan hari2 adalah punca kenaikan badan kita..kat sini ada tips yang b0leh dik0ngsi untuk semua pembaca bl0g ni cara nak kuruskan badan..

1) jangan minum air terus lepas makan nasi or s0mething..kecualilah kalau tercekik..mnumla sket..lepas makan seel0knya biarkan dalam 30minit,baru b0leh minum air..sebab nak bagi segala apa jenis makanan kita landing keperut dengan seel0knya..

2) tengah2 musim raya ni..banyak pulak undangan  rumah terbuka..aii...perut2..takleh nak jaga,..kesiann..jadi, bagi memenuhi undangan shbt handai,sblum kita makan..el0kla ambil sesuatu yang pahit..macam minum k0pi ker. minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan.Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman..
3) kurangkan ais..kalau saya ais ni nombor satu..lepas abis jer air,c0nfirm ais p0n akan kupastikan abis licin..kunyah ais sebenarnya tak elok..sbb b0leh menggemukkan..fakata atau auta??cari sendiri yer..
4) minum air masak banyak2..paling kurang 8 gelas sehari..sikit jer tu..sebelum makan makanan yang berat2,pastikan anda minum air dulu..sebab apa??air ni b0leh kurangkan selera makan secara semulajadi dan automatik kita akan makan sikit dari apa yang kita nak..dh kurang sumber utk menggemukkan kita..

5)yang ni mesti susah sikit nak ikut..elakkan minuman bergas..air berkarbonat mempunyai banyak gula yang tidak berkhasiat utk badan..

6) kunyah makanan selama mana yang b0leh..huhu..bukan apa,nak bagi makanan tu hancur sekali gus nak  "exercise"kan gigi n mulut...Rasulullah s.a.w selalu mengamalkan untuk mengunyah 40kali sebelum makan tu ditelan..cuba amalkan yer kawan2..
7) Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

8) yang terakhir sekali, kalau nak pilih piring makan atau lebih dikenali sebagai pinggan..ambillah pinggan yang rata dan bukan yang dalam..mula2,ambil sayuran utk memenuhi pinggan,pastu baru nasi dan yg terakhir,lauk dan daging. kalau nak tambah,..cuba tambah sayur sahaja jan tmbh nasi..
9) ada lagi la yang memang tips terakhir,t0l0ngla makan di meja makan..jangan makan ditempat sembarangan..terutama depan tv..sebab kalau d0k depan tv smbil makan twisties memang sedap..jadi ralik..lagi banyakla kita makan n habiskan! 
wahh...habis sudah tips utk kita2..kalau mana leh ambil,..cubala amalkan..semua 9 tips ni..kenapa cuma ada 9 shj??jawapannya amat mudah...sebab tak 10..atau lagi senang..sukat atila nak wat bapa p0n..huhu....bye2.. 
 

Comments

  1. minuman berkarbonat tuh memang benda yang dielakan sama sekali...boleh radang usus dan semput.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

NEW CHAPTER OF MY LIFE

Solat Sunat Istikharah

PERHATIAN kepada miz ezmaliza..anda bersalah...