JellyPages.com

Google+ Followers

Saya Pelajar IPG Kampus Sultan Abdul Halim

salam...
wahh..baru saya jumpa bl0g untuk bakal guru..terasa dihargai sikit...ni adalah entry saya untuk segmen pelajar Ipg/Maktab..saya terjumpa segmen ni dr bl0g kawan saya..cik hikmahana..
segmen ni sebenarnya dari sini....untuk kengkwan bakal2 guru dan pendidik yang berjaya nanti..cubala join skali ek..sebelum saya terlupa,
admin blogpilihanmalaysia dia ada tanya soalan..
apa beza antara IPG dengan Maktab??
jawapannya saya rasa kebanyakan bakal2 guru akan menjawab..sama sahaja..ipg ni dah di'upgrade dari maktab...ramai kalau orang luar tnya..belajar kat mana?then, kita  jawab kita belajar kat ipg..mesti tertanya2 orang tu..tapi,kalau sebut jer maktab..confirm tahu,..kenapa ek??mungkin sebab dah terlalu lama d0k dengar sebutan "maktab"...bila dah dinaik namanya ke ipg..gitula jadinya..

no.2-  encik azman roslan ni ..menyatakan perkara yang saya kena lakukan...

no.3- Gambar anda bersama rakan sekelas 

   gambar kelas semester 1 foundation..2orang lagi tak dpt hadir..
faiezullah ngn izwan takda..

jamuan sem3 foundation bersama tutor..sangat bestt...makan2..huhu

 4. Nyatakan apa kursus anda ambil dan anda akan menjadi guru subjek apa nanti..
kursus yang saya ambil 
 pengajian islam& al-quran/bahasa inggeris/bahasa arab..
insyaAllah..

5.Ceritakan pengalaman manis dan pahit sepanjang belajar untuk menjadi guru.. dan apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni? (wajib jawab ye)

pengalaman manis??
terlalu banyak pengalaman manis..sepanjang tinggal dan belajar kat sini..bersyukur sebab dapat kengkawan yang memahami..dan hari2 saya sentiasa hepy dan manis..

pengalaman pahit?
adala skit kot..sem2..pahit dan memang tak nak berulang..
pernah kena marah ngan lecturer sebab lambat hantar assignment..menangis teruk giler time tu,sebab masa tu saya kena jadi PKK..mungkin tak biasa kena marah..dahla time menangis tu kat volleyball court..ada GERKO..nasib ada kawan2 pujuk..huhu

apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni?
 saya harap sangat kalau takda kelas petang untuk pelajar..sebab rasa sangat membebankan..penat,letih..memang menuntut ilmu tu penting..cuma takut,pelajar stress..dan ilmu yang dapat tu bukan untuk diri pelajar,.tapi,pelajar study rajin2 mungkin hanya untuk lulus dalam peperiksaan sahaja..

saya juga merasakan sekiranya setiap pelajar dapat belajar dalam suasana yang kondusif dan infrastruktur yang lengkap ketika dalam pembelajaran mereka..bestnya kalau semua sekolah kat negara ni dijadikan "sekolah dalam taman"..rasa sejuk jer hati nak belajar..semangat sikit
terakhir sekali,..pastinya pelajar rasa gembira jika setiap hari,..di semua sk0lah tiada lagi buku teks..semuanya dalam cd-rom..
mungkin apa yang dinyatakan dah direalisasikan di negara ini..
jika ya,saya harap sangat semua sekolah tak kira di bandar apatah lagi luar bandar dapat mengecapi kebahagiaan bersama

wallahu'alam..

8 comments:

  1. waaaahhh..seperti ku kenal yer IPG itu..hik3..ader gambar sy jugak ehh dlm gambar tuh...hehehe...=)

    ReplyDelete
  2. yerlaa...gmbr yg paling cute n c0mell...hahah..suka sangat dia..time makan..

    ReplyDelete
  3. wah..baru tahu.nak buat jugak~heee

    ReplyDelete
  4. salam perkenalan....

    nice to read ur story in the contest....

    http://zubir5588.blogspot.com/2011/01/saya-pelajar-ipg-kampus-pendidikan.html

    ReplyDelete
  5. zubir othman- salam perkenalan kembali,,
    trima kasih yer cikgu..jap g saya jenguk bl0g cikgu..

    ReplyDelete
  6. salam kenal geng "U"..mari kita rapatkn ukhwahh =)

    ReplyDelete

mula berblogging

Daisypath Friendship tickers